مقالات آموزشی

تخت خواب را کجای اتاق خواب قرار دهیم

تخت خواب

تخت خواب را کجای اتاق خواب قرار دهیم

تخت خواب را کجای اتاق خواب قرار دهیمدارد.

 

مردم می‌گویند: بالای تخت خواب را باید کنار دیوار اصلی بگذارید

حقیقت امر: این همیشه بهترین راه حل نیست چون به شکل اتاق خواب و دیوارهای مجاور آن بستگی دارد.

فنگ شویی که روابط فضایی را در ارتباط با جریان انرژی زندگی یا chi مهم می‌داند، معمولا با این ایده که سر تخت خواب باید در کنار دیوار اصلی باشد کاملا موافق است. اما اگر لوله‌های دستشویی یا لوله‌ی گاز از این دیوار عبور کرده باشد، با این کار مخالفت می‌کند. حتی کسانی که به chi اعتقاد ندارند، در این جا با فنگ شویی موافق هستند چون گرچه ممکن است انرژی بد نداشته باشد اما حداقل این است که صدای این لوله‌ها مانع از خوابیدن شما می‌شود.

طراحان دکویراسیون داخل می‌گویند محل قرار گیری تخت خواب در اتاق خواب به اندازه و شکل پلان اتاق بستگی دارد. اگر پلان کف مربعی شکل است بهترین کار این است که تخت خواب را  در محور مرکزی اتاق قرار دهید. اما اگر پلان اتاق مستطیلی شکل باشد چطور؟ در این حالت بهترین کار این است که اتاق را به چند بخش تقسیم کنید و برای مثال تخت خواب را در یک بخش و میز و صندلی را در بخش دیگر قرار دهید.

اگر خوش شانس هستید و اتاق خواب‌تان بزرگ و خوش نقشه است، طراحان توصیه می‌کنند تخت خواب را در جایی از آن قرار دهید که جدا از وسایل دیگر اتاق باشد. این حالت «جزیره» مانند می‌تواند حس خالی بودن و کمبود مبلمان اتاق را جبران کند. اما این نوع دکوراسیون همیشه بهترین گزینه نیست چون خیلی عجیب است که یک تخت خواب را در فاصله هفت متری از پنجره قرار دهید.

جالب این است که یک نظر سنجی غیر رسمی در سطح جهان در مورد جای تخت خواب نشان داد که قرار دادن سر تخت خواب در کنار دیوار اصلی بیشترین طرفدار را دارد.

تخت خواب را کجای اتاق خواب قرار دهیم

مردم می‌گویند: باید از روی تخت خواب دید خوبی به درب اتاق خواب داشته باشید

حقیقت امر: هم‌چنین خوب است که کل تخت خواب از بیرون درب پیدا نباشد.

انسان‌ها هم مانند بسیاری از حیوانات دوست دارند در یک جای امن بخوابند. مطالعه‌ای در دانشگاه مونیخ آلمان نشان داد این میل غریزی به خوابیدن در جای امن به طور ناخود آگاه ما را به انتخاب‌های واقع بینانه‌ای وا می‌دارد، مثل رعایت فاصله‌ی ایمن از اجسام خطرناک مانند در‌ب‌ها و پنجره‌ها و داشتن دید کافی روی افراد مزاحم بدون این‌ که مزاحم قادر به دیدن ما باشد.

از دیدگاه روان شناختی تخت خواب را باید تا جایی که امکان دارد از درب دور کرد و در عین حال مطمئن شد که درب از روی تخت خواب پیدا است. اما اگر اتاق خواب پنجره داشته باشد باید بتوانید درب و پنجره را در آن واحد از روی تخت ببینید.

اکثر پاسخ دهندگان در این مطالعه گفته بودند ترجیح می‌دهند تخت خواب را در کنار دیواری که درب دارد قرار دهند چون باعث می‌شود فردی که از درب وارد می‌شود کسی را که روی تخت خواب خوابیده را نبیند. مزیت دیگر این نوع چینش این است که نوری که از درب باز به داخل تابیده می‌شود فرد را از خواب بیدار نمی‌کند.

مردم می‌گویند: نباید در حالتی بخوابید که پاها‌ی‌تان رو به درب باشد

حقیقت امر: این نمی‌تواند برای همه‌ی درب‌ها صدق کند مثل درب رخت کن.

در مورد این‌که خوابیدن به حالتی که پاها رو به درب  باشد کار بدی تلقی می‌شود، دلایل فرهنگی زیادی وجود دارد. یکی از آن‌ها به یک سنت اسلامی مربوط می‌شود.وقتی در وضعیت خواب قرار دارید نباید پاها‌ی‌تان مستقیما مقابل دربی که به اتاق خواب باز می‌شود باشد. این کار به دور از ادب است چون قرار دادن کف پاها به طرف فرد دیگر به ویژه اگر آن فرد مسن باشد بی ادبی است.

در روسیه که خرافات خانگی در آن موج می‌زند، هیچ کس در هیچ شرایطی طوری نمی‌خوابد که پاهایش رو به درب باشد. فرض کنیم یک اتاق باریک وجود دارد که در آن پنجره روبروی درب است. در این حالت یک روس تخت خواب را به صورت ضربدری خواهد گذاشت. آن‌ها این کار را به این خاطر انجام می‌دهند که در روسیه رسم است که تابوت مرده را از سمت پاها  از درب خارج می‌کنند. هیچ کس دوست ندارد اتاق خوابش چنین حالتی داشته باشد.

خوابیدن به صورتی که پاها رو به درب نباشد در فنگ‌شویی هم یک اصل است، به اضافه‌ی نبایدهای دیگر مثل قرار دادن آینه روبه ری تخت خواب یا خوابیدن زیر لوستر یا تیرهای سقف یا بین دو درب. البته همه‌ی مردم هم نگران این نیستند که در هنگام خواب پاها‌ی‌شان رو به درب باشد.

تخت خواب را کجای اتاق خواب قرار دهیم

مردم می‌گویند: باید تخت خواب را در جهت جغرافیایی خاصی قرار دهید

حقیقت امر: هیچ جهت جغرافیایی وجود ندارد که همه‌ی مردم روی آن توافق داشته باشند، حتی کسانی که در کار فنگ‌شویی هستند یا مشاورین مغناطیس زمین هم در این باره اتفاق نظر ندارند.

بر اساس یکی از سنت‌های ژاپن می‌توان تخت خواب را در هر جهتی قرار داد، به شرط این‌که سر رو به جهت شمال قرار نگیرد. در ژاپن، کیتاکاکورا، که به معنای خوابیدن با سر در جهت شمال است، بد یمن تلقی می‌شود. یکی از رسوم ژاپنی‌ها این است که فرد مرده را طوری قرار می‌هیم که سر به سمت شمال باشد. بنابراین این حالت ما را به یاد مرگ می‌اندازد.

این سنت از طرز قرار گرفتن جسد بودا گرفته شده که ۲۵۰۰ سال پیش از دنیا رفت. اما در هند یعنی جایی که بودائیسم پا گرفت چنین رسمی وجود ندارد. علاوه بر آن، اخیرا گفته شده که اگر تخت خواب در این جهت قرار بگیرد به خاطر تاثیرات مغناطیس زمین برای سلامتی مفید هم هست.

اما در فنگ شویی یک جهت جغرافیایی نمی‌تواند مناسب همه‌ی افراد باشد. هر کدام از ما یک عدد Gua داریم که از سال تولدمان محاسبه می‌شود. از روی عدد Gua می‌توانیم بگوییم که کدام جهت جغرافیایی برای فرد مناسب و کدام جهت نامناسب است. دانستن عدد گوا به شما کمک می‌کند با استفاده از نیروی مغناطیس زمین به اهداف خود برسید که شامل موفقیت مالی هم می‌شود.

بر طبق این فلسفه جهت جغرافیایی برای تخت خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما اگر زن و شوهر عدد Gua متفاوت از یکدیگر داشته باشند باید چه کار کنند؟ در گذشته تخت خواب در جهتی گذاشته می‌شد که به نفع مرد باشد اما به صورتی که زن هم در نتیجه‌ی آن آسیب نبیند. امروزه، با توجه به این‌که بسیاری از زنان نان آور اصلی خانه هستند مشاورین پیشنهاد می‌کنند تخت خواب را در جهتی قرار داده شود که به نفع کسی باشد که بیشترین درآمد زایی را بری خانه دارد.

جالب این که نزدیک به نیمی از کسانی که در روسیه به پرسشنامه پاسخ دادند گفتند که تخت خواب را طوری قرار داده‌‌اند که سر آن به سمت شمال باشد. انتخاب دوم روس‌ها جهت شرق بود.

الینا شپلوا یک طراح دکوراسیون داخلی است. او به نتایج مطالعات پزشکان روسی که در اکاترینبورگ صورت گرفته اشاره می‌کند. پزشکان جهت‌هایی را مورد مطالعه قرار دادند که در آن‌ها افراد راحت‌ترین خواب را داشتند. او می‌گوید: «ما یک تخت بزرگ در اختیار شرکت کنندگان گذاشتیم و به آن‌ها گفتیم به هر شکلی که دوست دارند می‌توانند بخوابند. معلوم شد وقتی افراد شدیدا خسته هستند رو  به شرق به خواب می‌روند. اما کسانی که با هیجان زیاد به رخت خواب می‌روند سر خود را رو به شمال قرار می‌دهند.»

تخت خواب را کجای اتاق خواب قرار دهیم

مردم می‌گویند: تخت خواب را طوری قرار دهید که به پنجره دید داشته باشد

حقیقت امر: اگر پنجره دید پانورامایی یا وسیع به بیرون دارد باید از این نما استفاده کنید. این کار زمانی خوب است پنجره به جنگل دید داشته باشد، اما اگر رو به آفتاب باشد مناسب نیست. اگر آفتاب صبح از پنجره به داخل بتابد گذاشتن تخت خواب جلوی آن مانع از خواب راحت می‌شود.

در این مورد منطقه‌ای که در آن قرار داریم یک فاکتور تعیین کننده است. اگر نزدیک خط استوا هستید زاویه‌ی غروب آفتاب حول و حوش ۹۰ درجه است. تخته‌ی بالای سر تخت خواب به ویژه اگر پایین باشد، سر شما را از نور خورشید نخواهد پوشاند و گرمتان می‌شود. اما بیایید نگاهی بیندازیم به خانه‌های مناطق شمالی که در آن‌ها دمای هوا پایین اما باد شدید است. این می‌تواند عمر مفید پنجر‌ه‌ها را کم کند. درز گیرهای پنجره تا ابد دوام نمی‌آورند و بالاخره یک روز فرسوده می‌شوند و هوای بیرون را به داخل راه می‌دهند.

نکته‌ی دیگر این است که در مقایسه با دیوارها، پنجره‌ها علت اصلی اتلاف گرما هستند. هوای اتاق خواب در نزدیکی پنجره‌ها سردتر بوده و بیشتر باعث حرکت هوا می‌شود و این می‌تواند باعث کاهش آب دستگاه مخاطی شود. در این شرایط بهترین راه حل نصب شیشه‌های گرم شونده یا حتی تغییر جای تخت خواب است.

آیا گرفتار بی‌خوابی هستید؟ پس روبه ری پنجره یا تلویزیون بودن کار خوبی نیست. اتاق خواب باید جای دنجی برای خوابیدن باشد پس تمام وسایلی که در این اتاق می‌گذارید باید در ارتباط با خواب باشد. یعنی این‌که آوردن وسایلی مثل کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون یا وسایل دیگر به این اتاق ممنوع است. اتاق خواب شما جای خوابیدن است نه یک سینما.

وقتی به تخت خواب می‌روید نباید هیچ گونه فعالیت ذهنی یا فکری داشته باشید. ما مطالعه و تماشای تلویزیون در تخت خواب را توصیه نمی‌کنیم. این بدان معنا است که اگر اتاق خواب کوچک شما در یک دیوار، پنجره و در دیگری یک درب دارد و در این فکر هستید که تلویزیون را روی تنها دیواری که کابینت ندارد نصب کنید، بهتر است در این کار تجدید نظر کنید.

مردم می‌گویند: بهترین جا برای قرار دادن تخت خواب جایی است که در آن احساس راحتی می‌کنید

حقیقت امر: شاید بهترین کار همین باشد.

شاید شم طراح دکوراسیون داخلی از تئوری فنگ‌شویی و قوانین معماری پیشی بگیرد. ایرینا کوویلینا طراح دکوراسیون داخلی می‌گوید «هرگاه برای طراحی به جایی می‌روم همیشه هدف من این است که جذاب‌ترین نقطه را با بیشترین میزان انرژی پیدا کنم. به خودم می‌گویم بهترین جایی که می‌توان تخت خواب را گذاشت کجا است  و یک دفعه جواب را پیدا می کنم.»

النا ساوچنکو هم یک طراح است. او از یک تجربه ی شخصی می‌گوید: «اخیرا در یک وضعیت ناخواسته قرار گرفتم و می‌خواستم با دادن چند تغییر جزئی حال و هوای زندگی‌ام را بهتر کنم. در نتیجه، جای تخت خواب را تغییر دادیم. من تخت خواب را ۹۰ درجه چرخاندم و سر آن را از جایی که همیشه مشکلاتم ذهنم را مشغول می‌کردند خارج کردم. اما با این کار به کلید و پریز برق، روشنایی و تابلوی تزئینی بزرگ و زیبا که همگی برای قرار گیری تخت در آن‌جا طراحی شده بود دیگر دسترسی نداشتم. اما باید بگویم اصلا پشیمان نیستم که جای تخت خواب را عوض کردم چون با این کار اتاق خوابم تغییر زیادی کرد و آن قدر جذاب شد که از بودن در آن لذت می‌برم. باید بگویم معجزه اتفاق می‌افتد و من این را به‌عنوان یک طراح دکوراسیون داخلی به شما می‌گویم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واحد فروش