مقالات آموزشی

صندلی و میز غذاخوری

میز و صندلی غذاخوری

اگرشما در فضای غذاخوری خود ازصندلی و میز غذاخوری استفاده می کنید این مقاله را مطالعه نمایید. چزا که قبل از تهیه صندلی و میز غذاخوری باید اطلاعاتی در مورد آن ها داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه صندلی و میز غذاخوری

صندلی و میز غذاخوری

اولین صندلی و میز غذاخوری را می‌توان به تمدن های مصر و یونان باستان نسبت داد. در آن زمان ها میزهای چوبی برای صرف غذا ساخته شد و در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت. گاهی اوقات از قطعات سنگی برای رویه یا حتی پایه های میز استفاده می‌شد. میزهای ساخته شده اولیه بسیار ساده بودند و شامل ۴ پایه مستطیلی شکل و یک صفحه روی آن ها می‌شد. با پیشرفت بشر، مبلمان نیز پیشرفت کردند و سبک های مدرن مبلمان را نیز در بر می‌گرفت. به همین دلیل صندلی و میز غذاخوری به سبک های مختلف ساخته شد.

انواع صندلی و میز غذاخوری

صندلی و میز غذاخوری

میزهای غذاخوری در جنس ها و شکل های مختلفی طراحی و تولید شده اند. این میزها هریک دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که می‌توان آن ها را با توجه به سبک انتخاب شده برای دکوراسیون منزل انتخاب کرد. همچنین میزهای غذاخوری بر اساس تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کنند نیز دسته بندی شده است. میزهای چهار نفره، شش نفره، هشت نفره و دوازده نفره در خانه ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساختار صندلی و میز غذاخوری

صندلی و میز غذاخوری

ساختار میزهای غذاخوری ساخته شده در حال حاضر بر اساس چوب، فلز، ام دی اف و … هستند. مرغوبیت متریال استفاده شده می‌تواند باعث استحکام و دوام و همچنین زیبایی میز شود. نوع اسکلت میز هم با توجه به سبکی که برای فضا در نظر گرفته شده، انتخاب می‌شود. در حال حاضر از متریال جدیدی مانند رزین و اپوکسی و… نیز برای ساخت میزها استفاده می‌شود. میزها بر اساس شکل به دو دسته هندسی و منحنی تقسیم بندی می‌شوند. میزهای هندسی معمولا مستطیل یا مربع شکل هستند و میزهای منحنی به شکل بیضی و گرد ساخته می‌شوند. میزهای ناهارخوری از جنس ای مختلفی می‌توانند ساخته شوند که برخی از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

چوب صندلی و میز غذاخوری

صندلی و میز غذاخوری

صندلی و میز غذاخوری چوبی را می‌توان از اولین میزهایی دانست که ساخته شده اند. این میزها در طول زمان تغییرات زیادی داشته اند و پیشرفته تر شده اند. چوب درختان مختلف می‌تواند به عنوان مصالح اصلی برای ساخت میز استفاده شود. هر کدام از این چوب ها دارای ویژگی های مختلفی هستند. برخی از آن ها سخت تر و برخی دیگر نرم تر هستند.

از نظر رنگ نیز چوب ها با هم متفاوت هستند. چوب گردو قهوه ای رنگ و چوب ماهاگونی قرمز رنگ هستند. علاوه بر این رگه موجود در چوب و بافت جذاب آن می‌تواند باعث شود تا فضایی گرم و صمیمی ایجاد شود. از جله مزیت های میزهای چوبی می‌توان به استحکام، زیبایی و تنوع اشاره کرد. میزهای چوبی می‌توانند تمامی آن چه را که از یک میز غذا خوری انتظار دارید را برآورده کند. در کنار میز ناهارخوری چوبی می‌توان از صندلی هایی که ساختار چوبی دارند نیز استفاده کرد. این صندلی محکم و زیبا هستند و با توجه به نوع طراحی می‌توانند در فضاهای مدرن و کلاسیک مورد استفاده قرا رگیرند.

صندلی و میز غذاخوری ام دی اف

ام دی اف نوعی چوب مصنوعی است که از ذرات الیاف چوب تولید می‌شود. این ذرات الیاف با چسب، رزین یا واکس با هم ترکیب شده و تحت فشار و حرارت قرار می‌گیرند و ورق های ام دی اف را می‌سازند. ام دی اف بر خلاف چوب رگه و گره ندارد و قابلیت پرداخت، برش، سوراخ کاری و… را دادر. ام دی اف به عنوان مصالحی ارزان و با کیفیت در ساخت میز و صندلی ناهارخوری استفاده می‌شود. ام دی اف دارای رویه های متنوعی است که با توجه به سلیقه و فضا می‌تواند انتخاب شود و مورد استفاده قرار گیرد. ام دی اف های نسل جدید در برابر خوردگی حشرات، رطوبت، سوختگی و… مقاومت بالایی دارند. برای روکش های ام دی اف می‌توان از روکش های چوبی، کاغذی، ملامینه، پی وی سی و.. استفاده کرد. استفاده از ام دی اف مقرون به صرفه بوده و هزینه کمتری نسبت به سایر مصالح از جمله چوب برای آن خواهد شد.

میز و صندلی ناهارخوری شیشه ای

میزهای ناهارخوری شیشه ای از جمله انواع میزها هستند که استفاده از آن ها می‌تواند باعث شود تتا فضا بزرگتر دیده شود. میزهای شیشه ای تنها در برابر ضربه از خود ضعف نشان می‌دهند. این میزها زیبایی خاصی دارند و در برابر رطوبت نیز مقاوم هستند. میزهای شیشه ای معمولا روی پایه های چوبی، ام دی اف یا فلزی قرار می‌گیرند. از این میزها با ابعاد و شکل های مختلف می‌توان در فضاها با سبک های مختلف استفاده کرد.

صندلی و میزناهار فلزی

میزهای ناهارخوری فلزی معمولا رویه شیشه ای دارند و پایه ها با آبکاری های مختلف ساخته شده اند. میزهای فلزی در برابر ضربه و خوردگی مقاوم هستند و قسمت مناسبی هم دارند اما تنوع زیادی ندارد و می‌توانند در مقابل زنگ زدگی ضعف داشته باشند.

میز و صندلی ناهارخوری پلاستیکی

محصولات پلیمری و پلاستیکی امروزه در طرح ها و مدل های مختلفی ساخته می‌شوند و می‌توان از آن ها برای فضاهای مختلف استفاده نمود. ست های ناهارخوری پلیمزی استحکام بالایی در مقابل ضربه و رطوبت دارند. اما مسئله اینجاست که حس و حال داشتن یک متریال طبیعی در فضا به نظر بهتر از استفاده از محصولات پلاستیکی است. علاوه بر این که خطر آلودگی محیط زیست بابت تولید و تجزیه محصولات پلاستیکی نیز محیط زیست را تهدید می‌کند.

استحکام صندلی و میز غذاخوری

استحکام میزهای ناهارخوری در گذشته به وسیله استرچرهای تعبیه شده در پایه ها تامین می‌شد. یعنی قطعاتی ۴ پایه میز را به هم متصل می‌کرد. این مسئله سبب می‌شد تا معمولا فضای برای نشستن کم تر باشد. بنابراین از علوم ایستایی استفاده شد تا زوایا به گونه ای قرار گیرند که استرچرها در سطح بالاتری واقع شوند و از استحکام میز محافظت کنند.

ارتباط با فضا

ناهارخوری فضایی است که معمولا مابین آشپزخانه و نشیمن قرار می‌گیرد. در این صورت هم سرو غذا راحت تر خواهد بود و هم افراد مسیر زیادی را برای رسیدن به محل صرف غذا طی نمی‌کنند. مبلمان استفاده شده در فضای ناهارخوری باید با مبلمان فضاهای اطراف خود هماهنگی داشه باشد. میز ناهارخوری می‌تواند با میز جلو مبلی هماهنگ باشد و صندلی های ناهارخوری نیز می‌توانند شکل ساده تری از مبل های تک نفره استفاده شده در نشیمن باشند. همچنین میز ناهارخوری باید از فضای آشپزخانه نیز الهام بگیرد و از نظر جنس و فرم و رنگ باید با کابینت ها همخوانی داشته باشد.

سبک میز و صندلی ناهارخوری

سبک میزهای ناهارخوری را می‌توان در دو دسته کلی مدرن و کلاسیک قرار داد. اما این دسته بندی بسیار کلی بوده و جزئیات مشخصی در آن دیده نمی‌شود. شاید بهتر باشد این بار با دقت بیشتری میزهای ناهارخوری با سبک های مختلف را بررسی کنیم. این کار باعث می‌شود تا بتوانیم با شناخت روی تعداد زیادی از این میزها، آن چه را که برای فضای ما مفید است انتخاب کنیم و مورد استفاده قرار دهیم. بنابراین به بررسی چند سبک برای میز و صندلی ناهارخوری می‌پردازیم.

میز و صندلی ناهارخوری باروک

در مبلمان سبک باروک از طبیعت الهام گرفته می‌شود. در معماری، طراحی داخلی و میزهای ناهارخوری آن می‌توان طرح های گیاهی زیاد و پیچیده را مشاهده کرد. در این سبک اغراق جایگاه خاصی دارد و مبلمان پر از تزئینات ساخته می‌شود. سبک باروک در قرن ۱۷ و از کشور فرانسه پایه گذاری شد. در آن دوره این سبک به دلیل عدم تبعیت از روال معمول ساخته شد. در میز و صندلی ناهاخوری باروک می‌توان تزئینات زیاد به شکل گیاه روی پایه ها مشاهده کرد. میزهای ناهارخوری این سبک معمولا دارای استرچر هستند که پایه ها را به هم متصل می‌کند.

میز و صندلی ناهارخوری امریکای مستعمره

این سبک برای اولین مبلمان ساخته شده در امریکا بود و تحت تاثیر مهاجرت انگلیسی ها به امریکا ایجاد شد. در این سبک می‌توان رد پای مبلمان دوره رنسانس در انگلستان را مشاهده کرد. مبلمان ساخته شده در این سبکبه دلیل نبود نیروی ماهر و کمبود امکانات زمخت بوده و از ظرافت های زیادی برخوردار نیست. میزهای ناهارخوری سبک امریکای مستعمره از قطعات چوبی بزرگ ساخته شده است. اتصالات صندلی و میز غذاخوری در این سبک بسیار ساده بوده و بیشتر از اتصالات کام و زبانه ای استفاده شده است.

میز و صندلی ناهارخوری روکوکو

روکوکو در دوره لویی ۱۵ و در قرن ۱۸ میلادی به وجود آمد. این سبک دارای تزئینا فراوان بوده و در آن از تزئینات صدفی و مرجانی استفاده شده است. در این سبک بیشتر از رنگ های روشن استفاده می‌شد و مبلمان حجیم نبودند. تزئینات ایجاد شده در مبلمان سبک روکوکو به صورت کنده کاری و منبت کاری ایجاد می‌شد. در این سبک استرچرها حذف شدند و تزئینات با ظرافت و حساسیت بیشتری ایجاد شدند. در برخی از مبلمان این سبک می‌توان نقاشی های ایجاد شده روی چوب را مشاهده کرد.

میز و صندلی ناهارخوری ویلیام و مری

این سبک در انگلستان پایه گذاری شد و از خراطی در آن زیاد استفاده می‌شود. مبلمان این سبک دارای استرچرهای X شکل و تخت در پایه ها هستند. میزهای ناهارخوری و صندلی های این سبک از این قواعد پیروی می‌کنند و در انتهای پایه ها دارای فرمی شبیه به فنجان وارونه هستند. در این سبک میزهای جمع شو هم ساخته شد که می‌توان آن ها را جهشی بزرگ در ساخت میزهای ناهارخوری دانست. این میزها به اسم Table leg gate مشهور بودند. در صورتی که از دکوراسیون انگلیسی برای فضای داخلی خود استفاده می‌کنید، میزهای ناهارخوری ویلیام و مری می‌توانند گزینه مناسبی برای فضای شما باشند.

میز و صندلی ناهارخوری کویین آن

سبک کویین آن در انگلستان به دنباله سبک ویلیام و مری ساخته شد. در مبلمان این سبک به مفهوم راحتی در کنار زیبایی توجه شد و این را می‌توان به وضوح در صندلی های این سبک مشاهده کرد. دسته های صندلی و پشتی آن به گونه ای طراحی شد تا بدن به صورت راحت تری روی آن قرار گیرد. پشتی صندلی ها در این سبک تماما چوبی بوده و فرم ویولون شکل و گلدانی شکل دارند. در پایه صندلی ها و میز ناهارخوری می‌توان قطعات توپی شکل را مشاهده کرد. در پایه های این سبک از فرم های S شکل استفاده شده است.

میز و صندلی ناهارخوری چیپندل

این سبک به نام توماس چیپندل طراح نامدار انگلیسی نامگذاری شده است. چیپندل نجار و خراط بود و مبلمان ساخته شده به وسیله او تحولی در ساخت مبلمان ایجاد کرد. چیپندل مبلمان فرانسوی و انگلیسی را با هم ترکیب کرد و نشانه های از مبلما سبک چینی و گوتیک را نیز در آن ها به کار برد. در صندلی های سبک چیپندل هم پایه های قوس دار و هم پایه های صاف را می‌توان مشاهده کرد. پایه های قوس دار در انتها به فرمی گرد منتهی می‌شوند.

میز و صندلی ناهارخوری رابرت آدام

سبک رابرت آدام انگلیسی شامل صندلی های مختلفی است که از جمله مشهورترین آن ها می‌توان به صندلی ها با پشتی بیضی شکل اشاره کرد. آدام را می‌توان اولین نفری دانست که از فرم بیضی برای پشتی صندلی ها استفاده کرد. در این سبک از پایه های صاف برای مبلمان استفاده شد و همچنین نقوش رومی و یونانی در مبلمان مشاهده شد.

میز و صندلی ناهارخوری هپل وایت

در سبک هپل وایت می‌توان میزان توجه به خطوط منحنی را مشاهده کرد. هپل وایت از چوب های محکمی مانند ماهاگونی در مبلمان خود استفاده کرد تا بتواند ظریف کاری های زیادی روی آن ایجاد کند. همچنین در کارهای هپل وایت از کنده کاری ها و جلاکاری های مختلف برای نشان دادن عمق استفاده می‌شود. صندلی های سبک هپل وایت بر اساس پشتی های مختلفی که دارند نامگذاری  مشهور شده اند. پشتی صندلی ها به شکل سپر، قلب، چرخ و … طراحی می‌شد.

میز و صندلی ناهارخوری روستیک

سبک روستیک به شکل قدیمی ساخته شد و در آن از ارتباط با گذشته استفاده شده است. سبک روستیک همان سبک روستایی و ییلاقی است که در امریکا و کانادا مورد استقبال قرار گرفت. در مبلمان روستیک از تیرها و الوارهای چوبی برای ساخت میزها استفاده می‌شود. این تیرها عموما ناهموار ساخته می‌شوند. میز و صندلی ناهارخوری روستیک معمولا جلا نخورده اند و رویه طبیعی چوب در آن ها مشاهده می‌شود. از میز و صندلی ناهارخوری روستیک می‌توانید در دکوراسیون به سبک قدیمی استفاده کنید. علاوه بر این استفاده از این مبلمان در فضاهای مدرن می‌تواند باعث ایجاد کنتراست شود و فضای جذاب را برای محیط داخلی شما ایجاد نماید. یکی از مشهورترین صندلی های ساخته شده در سبک روستیک را می‌توان صندلی های وینزور دانست. صندلی وینزور پشتی منحنی دارد که با خطوط عمودی از بالا به پایین تعریف شده است. پایه های این صندلی با زوایایی رو به بیرون ساخته شده است که استحکام آن را دوچندان می‌کند. صندلی وینزور با الهام از چرخ گاری و درشکه ساخته شد.

میز و صندلی ناهارخوری شیکر

شیکرها گروهی مذهبی در امریکا بودند که مبلمان خود را با سبک و سیلق خاصی می‌ساختند. مهم ترین ویژگی مبلمان سبک شیکر را می‌توان خطوط قطعات افقی قرار گرفته در پشتی صندلی ها دانست. از مبللمان این سبک به صورت فراوانی استفاده شده است و صندلی های شیکر را می‌توانید در ست های مختلف ناهارخوری مشاهده کنید. میز و ناهارخوری این سبک با توجه به جنس و رنگ ساخته شده می‌تواند در فضاهای کلاسیک و مدرن مورد استفاده قرار گیرد.

میز و صندلی ناهارخوری ویکتورین

سبک ویکتورین را می‌توان یکی از شناخته شده ترین مبلمان در ایران دانست. این سبک در ایران با نام مبلمان کلاسیک و استیل شناخته می‌شود. این سبک در زمان تاجگذاری ملکه ویکتوریا باب شدو به همین دلیل به نام سبک ویکتورین مشهور گشت. مبلمان ساخته شده در این سبک در تقابل با مبلمان صنعتی و ماشینی ساخته شد و در آن احیای سبک های گذشته را می‌توان به وضوح می‌توان مشاهده کرد. میز و صندلی ناهارخوری ویکتورین شباهت زیادی با سبک روکوکو دارد.  لمسه دوزی های فراوان را می‌توان در این صندلی های این سبک مشاهده کرد. در صندلی های ویکتورین عموما تاج های کنده کاری شده دیده می‌شود. در این سبک از چوب های تیره رنگ برای مبلمان استفاده شد و روی پایه ها تزئینات و کنده کاری های مختلفی ایجاد شد. میز و صندلی سبک ویکتورین را می‌توان در فضاهای کلاسیک مورد استفاده قرار داد.

میز و صندلی ناهارخوری بلتر

سبک بلتر را می‌توان بازگشت به سبک روکوکو دانست. بلتر در امریکا مبلمان خود را طراحی کرد و ساخت. در این سبک از تکنولوژی های جدید برای ساخت مبلمان استفاده شد و لایه های مختلف تزئینی برای صندلی ها ایجاد شد. بنابراین تزئینات فراوانی را در مبلمان بلتر می‌توان مشاهده کرد. فرم پایه ها به شکل S شکل بودند و انحنا در دسته ها و پشتی صندلی ها نیز مشاهده می‌شد. تزئینات و حکاکی ها با شکل گل و گیاه روی قسمت های چوبی مبلمان به صورتی مشخصی ایجاد شده است. مبلمان بلتر حکاکی های زیادی دارد و به عنوان مبلمان کلاسیک در فضاهای مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

میز و صندلی ناهارخوری آرت نوو

این سبک در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفت. در این سبک از خطوط خمیده استفاده شد و فرم های گیاهی در آن به طور فراوانی دیده می‌شود. الهام از طبیعت را می‌توان مهم ترین شاخصه مبلمان این سبک دانست. در مبلمان مختلف این سبک عدم تقارن را می‌توان مشاهده کرد و تزئینات در حد افراطی ایجاد شده است. هندسه اقلیدسی در صندلی ها و مبلمان این سبک دیده نمی‌شود. چوب های کنده کاری شده نقش مهمی در مبلمان سبک آرت نوو دارند و این مسئله در میز و صندلی ناهارخوری این سبک نیز دیده می‌شود. طرح پیچک را می‌توان یکی از مهم ترین طرح های این سبک دانست و از طرح های ارگانیک و طبیعی در آن استفاده شده است.

میز و صندلی ناهارخوری مینیمال

مبملان مینیمال را می‌توان با مبلمان مدرن هم راستا دانست. این مبلمان جای کمی می‌گیرند و معمولا روی پایه های بلندی قرار می‌گیرند. به مبلمان پایه دار مینیمال اصطلاحا پایه مورچه ای گفته می‌شود. در این سبک معمولا پایه ها از بالا به پایین باریک می‌شوند. استفاده از میز و ناهارخوری مینیمال در فضاهای کوچک بهترین گزینه ممکن است، زیرا هم جای کمی می‌گیرند و هم از نظر بصری سبک به نظر می‌رسند. علاوه بر این طرف دیگر میز و صندلی ها دیده می‌شود و این به بزرگ تر دیده شدن فضا کمک می‌کند.

میز و صندلی ناهارخوری برای فضاهای کوچک

معمولا فضاهای کوچک مشکلاتی برای قرار دادن میز و صندلی ناهارخوری دارند. در این فضاها باید از میز و صندلی ناهارخوری مناسب استفاده کرد تا فضای زیادی را اشغال نکند و کاربرد مناسب و راحتی نیز داشته باشد. مبلمان مینیمال می‌توانند گزینه های مناسبی برای استفاده در فضاهای کوچک باشند. این مبلمان فضای کمی را اشغال می‌کنند و معمولا از فضای زیر میز برای قرار دادن صندلی ها می‌توان استفاده کرد. از میزهای ناهارخوری تاشو و جمع شو نیز می‌توان برای این فضاها می‌توان استفاده کرد. در میزهای تاشو از اتصالات مختلفی برای جمع شدن و باز شدن میزها استفاده می‌شود. همچنین برخی از ست های ناهارخوری به گونه ای طراحی شده اند که صندلی ها در فرم میز قرار می‌گیرند و در مواقعی که از آن ها استفاده نمی‌شود جای کمی اشغال می‌کنند.

ارگونومی در میز و صندلی ناهارخوری

ارگونومی علمی است که به بررسی اصول بدن انسان و به کارگیری آن در مبلمان اطلاق می‌شود. اصول ارگونومی باعث می‌شود تا بدن در حالت درستی روی صندلی قرار گیرد. در صندلی ها اصول ارگونومی با توجه به ارتفا نشیمن، پشتی و دسته ها مشخص می‌شود. همچنین در پشتی صندلی ها می‌تواند قوس هایی ایجاد شود تا گودی کمر را پر کند تا بدن در حالت درست تری روی صندلی قرار گیرد. میز ناهارخوری نیز باید دارای ارتفاع مناسبی باشد تا افراد هنگام استفاده از آن دچار زحمت نشوند. ترکیب صندلی و میز ناهارخوری باید به گونه ای طراحی شده باشد که هنگام نشستن پا به راحتی روی زمنی قرار گیرد، دست ها به سطح میز برسند و کمر نیز در حالت درست خود قرار گرفته باشد.

اجزا و قطعات سازنده میز و صندلی ناهارخوری

انواع اتصالات و ریل ها در صندلی و میز غذاخوری می‌توانند باعث مرغوبیت بیشتر آن ها شود. اتصالات مناسب می‌تواند باعث استحکام بیشتر شود و زیبایی مناسبی برای صندلی و میز ایجاد کند. در گذشته اتصالات به شکل استرچرهای زمخت مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه می‌توان از اتصالات بهتری برای ساخت میز و صندلی استفاده نمود. علاوه بر این این اتصالات می‌توانند گزینه های بیشتری را برای ما ایجاد کنند. استفاده از اتصالات و ریل ها در میز ناهارخوری می‌تواند باعث شود تا ما میزهای ناهارخوری ۴ نفره داشته باشیم که به ۶ نفره تبدیل می‌شوند. این میزها برای فضاهای مختلف مناسب هستند و در هنگام نیاز می‌توانند بزرگتر یا کوچکتر شوند.

پوشش های سطحی میز و صندلی ناهارخوری

میزهای ناهارخوری از مواد و مصالح مختلفی ساخته می‌شود. سطح این میزها باید صاف باشد تا بتوان از آن به گونه ای درست استفاده کرد. سطح میزها با روکش های مختلفی پوشانده می‌شود که می‌تواند ظاهر زیبایی به آن ببخشد. این روکش ها می‌توانند مات یا براق باشند. هر کدام از آن ها می‌توانند حس و حال متفاوتی به فضا ببخشند. بنابراین انتخاب روکش مناسب برای میزهای ناهارخوری یکی از قسمت های مهم است.

چوب طبیعی در میز و صندلی ناهارخوری
سیلر

سیلرنوعی مایع شفاف است که به منظور پر کردن حفره های ریز بافت چوب استفاده می‌شود و پس از خشک شدن کامل سطح چوب را یکدست و مقاوم می‌کند و از نفوذ و جذب بیش از حد کیلر یا پلی استر جلوگیری می‌کند.حلال آن تینر فوری است و با استفاده از قلم مو و یا پیستوله بر روی سطح چوپ پاشیده می‌شود.

کیلر

کیلر نوعی مایع شفاف است که توسط تینرفوری رقیق میشود.هر چه تینر قوی تر باشد به دلیل انحلال بیشتر و در نتیجه ریزتر شدن قطرات کیلر سطح چوب کیفیت و جلای بهتری می‌یابد.کیلر موج و خطوط چوب را نمی‌پوشاند و زیبایی آن را نمایان می‌کند.به منظور تغییر رنگ پس زمینه چوب قبل از پاشیدن کیلر از شاپان و جوهر رنگ که در رنگ های مختلف موجود است استفاده می‌کنند.کیلر ها در دو نوع براق و مات موجود هستند.

 نیم پلی استر

این نوع از رنگ ها تقریبا مانند کیلر بوده و می‌بایست قبل از استفاده از آنها سطح چوب را یکدست و یکنواخت کرده و سیلر را روی چوب پاشیده باشیم.با استفاده از تینر های فوری رقیق شده و دارای خشک کن(هاردنر) است.و در برابر چربی رطوبت حرارت و سایر لکه ها تا حدودی مقاوم است.در دو نوع مات و براق است و دارای انواع رنگ پوششی اعم از نیم پلی استر سفید و مشکی است.نیم پلی استر ها پس از خشک شدن کامل نیازی به پلیش کاری ندارند.

پلی استر

این رنگها تا حدودی مانند نیم پلی استر ها بوده ولی ماده رقیق کننده ندارند که این موضوع باعث می‌شود که از حجم و ضخامت پلی استر استفاده شده بر روی چوب چیزی کم نشود و پس از خشک شدن کامل به همان ضخامت باقی بماند.برای همین برای پوست پولیش کردن سطح چوب که نوعی مهارت ویژه برای پولیش کردن و بدست آوردن سطحی شیشه ای بر روی چوب میباشد از پوشش پلی استر استفاده می‌کنند.

پلی یورتان

این محصول از نظر شیمیایی فرمولی متفاوت با سیلر، کیلر و پلی استر دارد. بنابراین توصیه می‌شود از حلال های مخصوص و سیلر مخصوص آن استفاده شود. این ماده به عنوان رویه در برابر نفوذ آب، چربی و آلودگی و خط و خش مقاومت بالایی دارد و نسبت به سایر رویه ها انعطاف پذیرتر است. این ماده نیز مانند پلی استر ماده خشک کن دارد که دو جزئی است.

مصنوعات چوبی
لمینیت

لمینیت ورقی کاغذی است که در رزین غوطه ور می‌شود تا مقاومت و استحکام بالاتری داشته باشد و روی سطوح مختلف قرار می‌گیرد. در صورتی که لمینیت روی نئوپان قرار گیرد، محصول نهایی لترون خواهد بود که خود دارای انواع مختلفی است. در صورتی که لمینیت روی ام دی اف خام قرار گیرد ام دی اف نهایی ساخته خواهد شد. لمینیت دارای انواع مختلفی است که دارای بافت و بدون بافت در طرح ها و رنگ های مختلف می‌شود. این ماده در دو نوع براق و مات ساخته می‌شود. از انواع لمینیت می‌توان به ملامینه، صابونی و… اشاره کرد.

روکش طبیعی چوب

این رویه از جنس چوب طبیعی ساخته می‌شود که در ضخامت کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روکش ها با ضخامتی بین ۳/۰ میلی متر تا ۲ میلی متر معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روکش ها از چوب درختان مختلف بدست می‌آید که قابل استفاده روی ام دی اف خام، پلای وود و نئوپان است. پس از اجرای این روکش مراحل سیلر و کیلر باید روی آن انجام شود. برای ساخت روکش طبیعی چوب از چوب درختانی مانند گردو، راش، افرا، صنوبر و… استفاده می‌شود.

وظایف و کاربردهای سرویس ناهارخوری
در کل میز و صندلی ناهارخوری دو وظیفه دارد:

یکی از وظایف آن این است که در هرجایی که قرار می‌گیرد بخشی از زیبایی آن مکان باشد. چه در آشپزخانه به کار برده شود و چه در پذیرایی، چه آشپزخانه بزرگ باشد چه کوچک، یک میز و صندلی ناهارخوری فوق‌العاده می‌تواند جلوه بسیار خاصی به آن بخشد.

دیگر وجه مفید بودن آن این است که متناسب با قد هیکل وزن و شرایط بدنی استفاده کنندگان میز و صندلی ناهارخوری باشد. اندازه سطح آن مناسب باشد و همه استفاده‌ها را به‌خوبی پاسخ دهد. ممکن است شما یک میز و صندلی ناهارخوری ۴ نفره تهیه کنید اما واقعاً به اندازه کافی جا برای غذا خوردن چهار نفر و قرار دادن ظرف‌ها روی آن نداشته باشد.

امروزه با کوچک شدن خانه‌ها و کوچک‌تر شدن آشپزخانه‌ها انواع ناهارخوری کم جا در آشپزخانه بسیار دیده می‌شود؛ یا میز و صندلی ناهارخوری غیر کم جا به‌صورت چهار نفره و شش نفره و یا هشت نفره استفاده می‌شود.

یک توصیه برای خرید میز و صندلی ناهارخوری

سعی کنید حتی‌الامکان سرویس ناهارخوری خود را از روی عکس انتخاب نکنید. سعی کنید قبل از اینکه انتخابتان نهایی شود یک‌بار روی آن بنشینید و راحتی خود را در روی آن کاملاً احساس کنید. وقتی به این نتیجه رسیدید که تن شما بر روی آن صندلی و در مصاف با آن میز راحتی کامل را خواهد داشت آن‌وقت دست به انتخاب بزنید. بعد از آن‌وقت دارید که راجع به رنگ آن تصمیم بگیرید. اولین چیزی که راجع به میز و صندلی ناهارخوری بسیار مهم است این است که شکل صندلی‌های آن، ارتفاع میز و استفاده شما از آن است کاملاً راحت باشد. حتی اگر یک ساعت روی آن صندلی‌ها و پشت میز نشسته‌اید نه خسته شوید نه کمرتان درد بگیرد و نه احساس ناراحتی کنید. در بسیاری از موارد افراد از میز و صندلی ناهارخوری به‌عنوان میز کار استفاده می‌کنند. شاید به اندازه کافی جا برای میز کار نداشته باشند. شاید هم سرویس ناهارخوری آن‌ها آن‌قدر راحت و جالب است که آن را به میز کار ترجیح می‌دهند. در نظر بگیرید که راحت بودن فرد وقتی‌که از این سرویس ناهارخوری استفاده می‌کند بسیار مهم است.

قیمت میز و صندلی ناهارخوری

همان‌طور که در مطالب دیگر همچون مقاله سرویس خواب اشاره کردیم قیمت میز و صندلی ناهارخوری به عوامل بسیاری بستگی دارد. بیشتر سرویس ناهارخوری‌هایی که ما در منزل استفاده می‌کنیم جنسشان از چوب است. کمتر پیش می‌آید که چوب در آن استفاده‌نشده باشد یا اینکه تمام چوبی نباشد. این چوب‌ها از جنس‌های مختلف هستند. این مواد اولیه تعیین کنندهٔ نرخ میز و صندلی ناهارخوری ما است. بیشتر سرویس ناهارخوری‌ها صفحه‌ای از ام دی اف دارد. بعضی اوقات هم دیده می‌شود که میز و صندلی ناهارخوری و علی‌الخصوص صفحات آن از تخته سه لا باشد. برخی اوقات هم دیده می‌شود که صفحات آن‌که مهم‌ترین بخش میز و صندلی ناهارخوری را تشکیل می‌دهند از نئوپان باشد. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کرده بودیم نئوپان هم وابسته به نوع و ساخت و تراکم آن، بد و خوب دارد. بعضی اوقات اهل فن یک صفحه نئوپانی خوب را به تخته سه لا و ام دی اف ترجیح می‌دهند. اقوال و نظرات مختلف است و هر سازنده و تولیدکننده برای خود ایده‌ای دارد. اما اینکه از کدام‌یک از این مواد اولیه تشکیل‌شده باشد قیمت آن را بالا و پایین می‌کند.

چوب‌های مرسوم بازار در میز و صندلی ناهارخوری

این را همیشه به خاطر داشته باشید چوب‌هایی که در حال حاضر در بازار صنایع چوبی ایران بسیار به چشم می‌خورد و بسیار استفاده از آن رایج است دو نوع است. اولین نوع آن به اصطلاح اهل فن چوب سفید است. دیده می‌شود که بسیاری از سرویس ناهارخوری‌ها از چوب سفید ساخته شده، مشکلی هم ندارد بسیار هم زیبا است و استحکام لازم را دارد. در مقابل فشار خیلی مقاومت می‌کند و خاصیت ارتجاعی دارد. اما میز و صندلی ناهارخوری که از چوب سفید ساخته شده باشد برای مناطق رطوبت دار مانند شمال کشور اصلاً گزینه خوبی به‌حساب نمی‌آید. چرا که رطوبت می‌تواند باعث خم شدن این نوع از چوب‌ها شود. گاهی اوقات دیده شده قطعات دو و نیم متری آن‌که به‌صورت عمده به تولیدکنندگان مصنوعات چوبی فروخته می‌شود، بر اثر زیر باران ماندن آن نم برداشته و حتی شکل خود را از دست می‌دهد. در این‌جور مواقع دیده می‌شود که آن تکه چوب مثلاً ۵ سانت در دو و نیم متر بر اثر رطوبتی که آن را فرا گرفته، مانند مار دور خود می‌پیچد و گرد می‌شود. در این صورت نه به درد ساخت میز و صندلی ناهارخوری می‌خورد و نه به درد هیچ کار دیگری. باید درحالی‌که رطوبت دارد، آن را صاف کرد و در همان حالت نگه داشت تا خشک شود. البته این کار بسیار سختی است و معمولاً برای تولیدکننده‌های سرویس ناهارخوری صرفه اقتصادی ندارد که برای چوب رطوبت دیده چنین وقتی بگذارند. البته این‌طور نیست که به‌مجرد چوب سفید بودن میز و صندلی ناهارخوری یا هر ساخته چوبی دیگر آن وسیله آسیب‌پذیر باشد. چاره کار این است که قبل از اینکه رطوبت بردارد، در خشک‌ترین حالت آن رنگ‌کاری‌اش آغاز شود و هیچ زمینه‌ای برای ورود رطوبت به داخل چوب باقی نماند. در این صورت می‌توان گفت که چوب سفید دیگر آسیب‌پذیر نخواهد بود و چه برای میز و صندلی ناهارخوری و چه سایر مصنوعات چوبی یک گزینه مناسب به‌حساب می‌آید.

دومین نوع از چوب‌های رایج امروزی ایران چوب روس نام دارد. چوب روس یا همان چوب راش چوبی است که به گفته واردکنندگان آن از جنگل‌های سردسیری کشور روسیه استخراج شده و وارد چرخه تولید صنایع چوبی می‌شود. گاهی اوقات آن را با چوب درخت راش اشتباه می‌گیرند ولی از کلمه انگلیسی راشا به معنای روسی گرفته‌شده است. به دلیل این‌که از درختان سردسیری و تنومند استخراج شده تراکم بسیار بالایی دارد، بسیار سبک است و به این راحتی‌ها نمی‌شکند. مقاومت آن بسیار بالاست و در مقابل رطوبت و سرد و گرم شدن هوا هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد. یعنی کاملاً مناسب برای ساختن یک سازه چوبی است. خصوصاً اگر آن سازه چوبی یک میز و صندلی ناهارخوری زیبا باشد. همه جور وزن را تحمل می‌کند و آخ نمی‌گوید اما این چوب‌ها هم خالی از اشکال نیستند و در مواردی ضعف‌هایی از خود نشان می‌دهند. در موارد بسیاری اگر نجار، گره این چوب‌ها را نشناسد و ناشیانه برش بزند محل گره چوب باعث شکستن و آسیب‌پذیر بودن سازه چوبی می‌گردد. در بعضی اوقات دیده شده که سرویس ناهارخوری از چوب روسی مرغوب ساخته شده، با یک فشار ناگهانی و یا یک جابجایی ناشیانه از پایه شکسته و این همان بد برش زدن چوب روس است.

منابع مقاله: https://moblafra.ir/

میز ها و صندلی های غذا خوری گروه صنعتی افرا
میز غذاخوری رموس
میزناهارخوری VENUS
میزناهارخوری SECRET
میزناهارخوری ROYAL
میزناهارخوری FLOWER
میزناهارخوری PERA
میزناهارخوری LIMA
میزناهارخوری LUSSO
میزناهارخوری DIAMOND
میزقهوه خوریcomfy
صندلی RITA
صندلی LIMA
صندلی ANGELO
صندلی COMFY
صندلی LUSSO
صندلی PERA

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *