مقالات آموزشی

مبل راحتی

مبل راحتی

مبل راحتی، کلمه‌ای که به طور معمول در بین مردم جا افتاده و در بین سبد خرید هر خانوار یکی از گزینه‌های خرید محسوب می‌شود. اما آیا تا به حال در مورد این که مبل راحتی چیست و اینکه یک مبل چه ویژگی‌هاو خصوصیاتی باید داشته باشد تا به این اسم نامیده شود فکر کرده‌اید؟ در این پست از مجله مبل و دکوراسیون افرا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

مبل راحتی

مبل راحتی چیست ؟

مبل در لغت به معنی وسیله‌ای برای نشیمن یا کمک کننده برای نشستن بوده و همان طور که در تاریخچه مبل در جهان نیز اشاره شد، واژه‌ای فرانسوی که ریشه در انگلیسی دارد. ساختار کلی وفیزیکی مبل، چهار پایه‌ای کم ارتفاع است که با پوششی نرم پوشانده می‌شود تا قابل نشستن باشد. با توجه به این تعریف‌ها مشخص می‌شود که منظور از مبل چیست. مبل راحتی نیز برگرفته از همین تعریف است و به نوعی تکمیل کننده آن. وسیله‌ای که بیشتر در محیط خانه کاربرد دارد و از آن برای نشستن و پذیرایی از میهمان استفاده می‌شود. قدمت مبل‌ها به دوران انسان‌های غارنشین باز می‌گردد و نمونه اولین مبل به شکل امروزی که برای چنین کاری ساخته شده است مربوط به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است. مبل راحتی که از تعاریف فوق و اسمش مشخص است، وسیله‌ای برای نشستن با ویژگی راحت بودن است. سوالی که پیش می‌آید این است که مگر مبل غیر راحتی نیز وجود دارد؟ نکته این اسم در دسته‌بندی انواع مبل نهفته است. مبل‌ها در دنیا به طور کلی به دو دسته راحتی و کلاسیک دسته بندی می‌شوند. هر چند خود همین دو دسته به تعدا بی‌شماری زیر دسته از نام‌ها و مدل‌های مبل دسته‌بندی می‌شوند، اما در کل نشیمن‌ها یا مبل‌هایی که در فضای اتاق قرار می‌گیرند، از این دو دسته خارج نیستند.

مبل راحتی

البته اشاره به این نکته لازم است که دسته بندی اشاره شده در جهان و به طور کلی بوده و دسته بندی و انواع مبلمان در ایران اندکی متفاوت است. چرا که مبلمان در ایران معمولا به سه دسته راحتی(مدرن)، استیل و کلاسیک یا همان نیمه استیل دسته بندی می‌شود. در صورتی که آشنایی چندانی با مبل‌های کلاسیک و استیل یا همان سلطنتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب تفاوت مبل کلاسیک و استیل را نیز در کنار  این مطلب مطالعه کرده و با با انواع مختلف مبلمان در ایران به طور کامل آشنا شوید.

انواع مبل راحتی کدامند؟

کاناپه، لاوسیت (لاوسِت)، فوتُن یا تخت خوابشو ( فوتُن که از اسامی ژاپنی بر گرفته شده، به معنی رخت خواب است)، مبل‌های به شکل اِل L و مبل‌های مدرن و فانتزی، انواع مختلف مبل‌های راحتی هستند.

که نمونه های  مبل های راحتی در گروه صنعتی افرا عبارتند از:

  • مبل لوسو
  • مبل پرا
  • مبل دیاموند
  • مبل لوسو
  • مبل پالمیرا
  • کاناپه

کاناپه‌ها که در حالت کلی جزیی از سِت‌های مبلمان هستند، به صورت تکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع کاناپه‌های دو و سه نفره در فضاهای کوچک، خانه‌های با افراد کم جمعیت یا کم تردد و همچنین در اتاق‌های انتظار مطب‌ها و آموزشگاه‌ها و ادارات کاربرد دارند. کاناپه‌ها محل قرارگیری به خصوصی ندارند و بیشتر در خانه مقابل تلوزیون قرار می‌گیرند، کاناپه‌ها به دلیل داشتن فضای کناری بیشتر مورد علاقه اکثر افراد هستند و راحتیشان آن‌ها را در صدر مبل‌های پر طرفدار قرار می‌دهد. همان طور که در چیدمان مبل راحتی ۷ نفره نیز اشاره شد، کاناپه اصلی‌ترین نقش را در چیدمان مبل‌ها در خانه دارد.

در شکل زیر شما یک کاناپه ۲نفره را مشاهده میکنید.

مبل راحتی

 

لاوسیت (لاوست)

مبل‌های دو نفره که در لغت به معنی دوست داشته شدنی ترجمه می‌شوند، ولی در اصلاح به مبل‌های دو نفره و جمع و جور که فضای بسیار کمی در محیط اشغال می کنند، و چون باعث نزدیکی افراد هنگام نشستن به یکدیگر می‌شوند به آن ها محل نشستن با عشق یا همان لاوست (Loveseat) اسم گذارده‌اند. لاوست‌ها در دکوراسیون مدرن به خوبی جای خود را باز کرده‌اند، اما هنوز در ایران مرسوم نیستند؛ هر چند  برخی از  افراد آن‌ها را به عنوان مبل خریداری کرده و در چیدمان خود قرار می‌دهند، اما از علت ساختار و کارایی آن بی خبر هستند. محل قرارگیری این مبل معمولا روبروی تلویزیون است تا زوج‌های جوان لحظات رومانتیکی در کنار یکدیگر سپری کنند. در زیر دو نمونه از این مبل‌ها را مشاهده می‌کنید.

مبل راحتی

اندازه استاندارد مبلمان راحتی

اندازه‌ استاندارد این مبل‌ها بر اساس استانداردهای منطقه‌ای متفاوت بوده و با توجه به میانگین قدی افراد و همین طور نوع محیط کاربر مبل تهیه و تعبیه می‌شود. اما در حالت استاندارد قسمت نشیمن مبل راحتی دارای اندازه‌های زیر می‌باشد:

همچنین بخوانید:  مبل ال یا معمولی ؟ کدام برای خانه مناسب است؟

هر بخش از بالشت نشیمنِ یک کاناپه سه نفری طول و عرض ۷۰ سانتی متری دارد که ارتفاع بالشت نیز بین ۲۰ الی ۳۵ سانتی متر متغیر است. اندازه دسته‌ها بر اساس نوع مبل متغیر است، اما در کل عددی بین ۱۵ الی ۳۵ سانتی متر می‌باشد.

در مبل‌های راحتی بالشت‌های نشیمن به دو صورت پیوسته و جدا برای مبل ساخته می‌شوند. از مزایای نشیمن پیوسته می‌توان به استحکام و ثبات بخش زیرین و عدم تحرک و همچنین دفرمه نشدن آن اشاره کرد، اما در مبل راحتی با نشیمن جدا شونده این موارد وجود ندارد. ولی در عوض امکان تعویض فوم قسمت نشیمن که پس از مدتی حالت اصلی خود را از دست می‌دهد وجود دارد. ویژگی دیگر نشیمن جدا شونده امکان شستشوی این بخش است که با خارج کردن رویه این امکان میسر می‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم مطلب مربوط به شستشو و تمیز کردن مبلمان که در آن به سوال چگونه مبلمان را تمیز کنیم؟ پاسخ داده‌ایم را نیز مطالعه کرده و با انواع راهکارهای تمیز کردن مبل آشنا شوید.

مبل راحتیمبل راحتی که بیشتر مورد توجه چیدمان جوان‌ها بوده و سبک زندگی مدرن را به نمایش می‌گذارد در کنار خود راحتی و احساس آرامش را نیز به ارمغان می‌آورد. اما هستند بسیاری از خانواده‌ها که علاوه بر مبل‌های کلاسیک و یا استیل به دلیل اینکه فضای خانه این اجازه را به آن‌ها می‌هد، از مبل‌های راحتی برای اتاق نشیمن یا فضای استراحت خانه بهره می‌برند. همچنین موضوعی که باعث شده این مبل‌ها در صدر انتخاب خانوارها قرار گیرد، هزینه تهیه و حتی تعمیر آن هاست؛ به طوری که خرید و فروش مبل‌های کارکرده و دست دوم راحتی نیز امری طبیعی بوده و بدین صورت بخشی از هزینه خرید دوباره به سبد خانوار باز می‌گردد.

گروه صنعتی افرا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *